Munchen and Tobi.. D +2

Er ankommet Munchen...

rain 14 °C

Vel, ankom münchen i 8-9 tiden i morrest, etter en heller lang togtur fra Køben. Jeg kom til togstasjonen i Køben rundt 6 og visste at det skulle gå et tog litt før 7.. Når jeg kom til stasjonen hørte jeg på høytaleren at toget skulle ankomme snart til parongen og bli klargjort til ombordstigning. Det kom også frem i denne meldingen at man måtta ha forhåndsbestillt billetter for å komme med toget. Dette gjorde meg litt urolig og jeg gikk for å finne et billettkontor hvor jeg kunne bestille reisen, men det viste seg at de hadde bare åpent til klokken 6, å jeg var da rundt 15 minnutter for sent ute. Jeg spekkulerte i hva jeg skulle gjøre, jeg viste at det skulle gå et til tog til München rundt 8, og tenkte at jeg ville prøve å komme meg med det toget, men jeg viste ikke hvordan jeg skulle få forhåndtbestillt billetter til dette toget, så delvis i villrede går jeg ned til toget som er iferd med å dra for å spørre en konduktør hvordan jeg skulle gå frem for å bestille billetter til neste tog. Det endte ganske enkelt med at jeg fikk fortalt at jeg var på interrail og hadde ikke forhondsbestillt, da fikk jeg raskt beskjed om å ta plass i vogn 197 plass 11-12 eller noe sånnt. Jeg er ganske fornøyd i det jeg springer ombord i og med at det var så lett å komme med. I kupeen som jeg kommer til er det 6 sitteplasser og de er tydeligvis ikke ment for å kunne gjøres om til senger. Det ble en ganske lang tur, da det var vanskelig å sove i sittestilling og det ganske konsekvent var avbrytelser av forskjellige slag akurat i det man hadde klart å sovne. For eksempel var det konduktører som skulle sjekke billetter, passkontroll når man kom over til tyskland eller andre passasjerer som kom på og ble ganske hissige da de fant ut at jeg satt i deres sete.

Det var en ganske morsom episode som skjedde.. Jeg satt å døsa i halvsøvne mens jeg merket at toget hadde en voldsom fart. Hele turen var i hele tatt ganske vuggende og hoppende, jeg misstenker at de svenske vognene ikke var laget for de tyske jærnbanene. Ivertfall så sitter jeg å tenker på at tyskerene hele tiden er opptatt av effektivitet da toget pluttselig bremser ganske hardt ned. Det ender med at sekken min som er plassert over setene ruller utfor og blir kastet på en stakkars sovende svenske.. Han måtta ha fått sjokk i det øyeblikket han ble vekket av en fullpakket 70 liters sekk blir kastet på han mens han sover.. Uttrykket i ansiktet hans sa intet mindre.. Det var litt vanskelig å holde seg alvorlig i det jeg spurte om det hadde gått bra med ham, men han da han forto hva som hadde skjedd tok han det med godt humør.

Ellers skjedde det lite på turen, annet enn akurat når jeg sovnet. Jeg ble vekket av at tysk politi kom med lommelykter inn i kupeen og forlangte å se pass. De var nokså pågånde og det virket som om at de følte seg veldig viktig. Etter at de hadde gådd falt det meg inn å si at de karene var ganske Gestapo,(Uttrykkes brukes i hovedsak bland ungdom for å forklare folk som trenger seg på og forventer å få igjennom sin agenda) men da jeg forsto hvilket land jeg var i holdt jeg heldigvis for meg selv. Ut over det kan turen oppsumeres med lite søvn og mange forstyrelser. Da jeg endelig ankom München gikk jeg rett å slett å fant meg en cafe/ resturant hvor jeg fikk meg litt kaffe og frokost, jeg satt der fra klokken 9 til klokken 3. Ja jeg vet at jeg kunne brukt den tiden til mer fornuftige ting som å gå i byen å se meg om, men det regnet en god del, jeg var engstelig for å gå meg bort og jeg var genrelt trøtt så det ble til at jeg satt der å leste i en bok til jeg bestemte meg for å dra til Karlsfield som er en forstad(?) eller bydel av München og hvor jeg hadde planlagt å møte Tobi.

Han hentet meg rundt 5 og vi dro direkte til et supermaked og handlet litt inn for helgen. Så dro vi hjem til hannes leilighet hvor jeg fikk meg en etterlengtet dursj, mens han ordnet middag. Jeg fikk servert noe han mente var rellativt vanlig kost for en tysker, det var da slags kjøttpudding med kålstuing og "kringle" brød på siden. Dette var overaskende godt å jeg spiste med god appetitt. Etter dette drakk vi noe tysk øl som jeg satte veldig stor pris på og bare stressa ned med litt kortspillig og musikk. Det er veldig deilig å være her da jeg kan slå meg litt til ro, og vite at det er ingen ting som haster. Det er også godt å slippe å tenke på at noen skal stjele noe fra deg hvis du ikke passer godt på sakene dine, noe som jeg missliker med denne typen reising. Det at man hele tiden skal forvente det værste fra folk rundt seg, å ikke ta noe for god fisk. Det er ganske ulikt meg å ta slike hensyn, da jeg prøver å fokusere på det gode i mennesker isteden for å fokusere på hvilken skade de kan påføre meg. Dette gjør meg ganske sikkert til et offer i denne kalde verden vi lever i, og derfor prøver jeg å være bevist på det, men som sagt er det tungvint.

Nå ligger jeg i sovesofaen hos Tobi, og ser frem til å sove i en seng uten bekymringer.. I morgen står museum, Beer garden og middag på en lokal resturant på ordenen.. Så jeg legger meg nå - God natt Verden..