Munchen til Peaha..

Denne ble skrevet samme kveld jeg kom til Praha, men fant ikke internett for jeg kom til Brugge..

overcast 15 °C

Vel, for å starte en plass, er nå kommet meg vel frem til Praha.. Jeg må si at jeg er ganske lettet over å sitte her på hotellrommet. Jeg var i det hele tatt veldig spent og mulig en smule skepptisk for å dra hit. Dette var vel mest fordi det er det landet som skiller seg mest ut, og er vel generellt ukjent. Man har jo hørt mye om byen, men jeg føler at man har hørt veldig lite om landet. Jeg må si at det vises ganske tidligt at du er på vei til et land med en noe lavere standard.. Jeg gikk først på toget i Munchen, og kom med i en vogn som jeg ville vært vant med å komme med, det var reint, moderne og rett å slett god standard. Tenker vel egentlig ikke så mye over det i det jeg satt meg. Men så får jeg en litt sånn ekel følelse at dette ikke er helt rett (Kall det manndomelig intuisjon?), så jeg spurte en annen passasjer om dette var toget til Praha. Jeg fikk da til svar at ja, toget går til Praha, men disse vognene/ denne delen av toget skulle til en by i tyskland. Jeg springer ut av toget og mye lenger frem ser jeg at det står praha på dørene. Jeg kommer inn i vogna og merker med en gang forskjell. Det rommet hvor jeg satt var vegg i vegg med toalettet, så i starten av turen satt jeg med en heller dårlig duft i nesen.. Jeg skulle på et tidspunkt gå på toalettet selv, jeg burde ha forstått at dette var en dårlig plan, å det for holde om den saken.

Turen over fra Tyskland til Tsjekkia var ganske smertefri. Annent en at jeg holdt å gå av 1 stop før jeg skulle. Jeg satt å passet klokken for å finne ut når jeg skulle av. Toget var beregnet inn på satasjonen klokken 22.55, klokken 22.51 stopper det på en stasjon, og siden de bare snakker på morsmål må man nesten jette på om man er kommet til riktig stajson. Jeg går av sammen med en reisende familie, (Holdt foresten på å bli klemt fast i den hudrøyliske døra på toget, som tydeligvis manglet en sikkehets funksjon) og spør for sikkerhets skyld om dette er Praha stasjonen. Jeg får et nikk som svar, men får igjen denne Mannelige intuisjonen, det var liksom noe som ikke stemte. For det første var det en ganske stor stasjon, men jeg så ingen andre mennesker der. Så jeg bråsnudde og hoppet
gikk inn på toget igjen, å da hører jeg familien spørre en betjent og fikk bekreftet at dette ikke var riktig satasjon.

Vel, neste stasjon er da den riktige, jeg går ned noen trapper og følger noe skilt/ papirlapper som anviser meg til taxi. Taxisjoføren står litt lenger bort, og spør om jeg er ute etter en taxi, i samme tid kommer det en til ut og de diskuterer adressen som jeg skal til. Jeg mente å ha lest at dette hotellet skulle ligge litt utenfor Praha, så jeg spør hvor langt det er dit. De gir meg svar på noe gebrokkent engelsk og jeg ble ikke mye klokere. Men de forstår vel at jeg ikke vet hvor langt det er dit å like etterpå blir prisen på 25Euro fastsatt. Jeg sier ok, og jeg blir vist til
taxien som står bakom et gjerde, som man delvis må klatre imellom. Turen hit går veldig raskt, ca 5 minutter eller noe sånt, og jeg er bare glad for å være fremme. Underveis prøver taxisjoføren å forklare litt om byen og hvor de forskjellige tingene er. Jeg blir også anvist til et utested som vi passerer, Utestedet heter Amsterdam, og er en Cabarebar. Det skulle vist være en veldig bra plass i følge taxisjoføren. Vel framme på hotellet får jeg bokket et rom for 2 netter, og muligheten til senere å utvide oppholdet til 3, siden jeg er usikker på hvor lang tid jeg vil være her.

Nå, litt om morgendagen. Jeg å Tobi dro inn til Munchen for å gå på det Tyske museum. Etter litt om å men klarer vi endelig å komme frem. Museet i seg selv er vel på 6 etasjer, så det var nok å se på. Det omhandlet vel alt fra 1950 og til idag, med hvilken utvikling i teknolgi man har hatt. Det var vel ikke alt som var like interesant
for min del, men den gode tyskeren som Tobi er var han selvfølgelig oppslukt av det messte. Vi var vel innom det meste i store trekk, hvor jeg fant avdelingen for Informatikk mest interesant. Da jeg fikk se gamle IBM maskiner som kan fylle et rom. Dette er av interesse siden jeg har hatt om slike i pensum på høgskolen, å det var litt gøy å se de i virkelige utgaver. Etter museet gikk vi litt rundt i byen, og jeg ble stadig imponert over Katedralen og selve rådhuset, som var ytterst utsmykket.

Dette så ikke ut til å interesere Tobi det spor, så det gikk ganske radig. Vi bestemte oss for å prøve å finne et bestem utested som var kjent for å servere tradisjonell Tysk mat, eller Barbarisk mat, som Tobi pressiserte ved flere anledninger. Jeg vet ikke om vi fant selve plassen eller om dette var et tilsvarende sted, men det var en fin opplevelse. Jeg fikk servert noe svinekjøtt, med svor, en potet lignende ball og selvfølgelig Kålsalat på siden. Dette minnet meg veldig mye om ribbemiddagen, og var veldig godt. Etter vi hadde spist bestemte vi oss for å dra tilbake til Karlsfield, dro på supermarked og kjøpte en kasse øl for rundt 60 NOK. Jeg fikk også kjøpt meg nye sko, da jeg hadde ganske vondt i føttene etter all gåingen som vi hadde gjort den dagen. Så nå håper jeg på
at jeg kunne sightse i Praha uten større problem. Den kvelden spiste vi litt kvelds, spillte Idiot og Tobi serverte Nashos med en liten vri på salsaen. Han hadde gått til inkjøp av noe tabasko lignende saus, som han brukte 2 dråper av, og salsaen hadde blitt betraktelig sterkere.

I dag sov vi lenge, spiste egg og bacon til frokost og jeg prøvde å finne en plass å være når jeg kom hit til Praha. Da dette var fikset dro vi litt tidlig fra leiligheten hans, og dro til et herskapshus i Dacha (jeg kan ikke gå god for at jeg skrev det rett) som hadde utkikk over hele munchen. På en god dag kunne man visst se alpene i det fjærne, men det var det ikke klart nok for idag. Så dro vi til bytoget og jeg sa hade til Tobi. Det var et veldig fint opphold og jeg gleder
meg til å se han igjen, forhåpenligvis kommer han til nordnorge en gang.
Nå er klokken 1, og jeg må hoppe til sengs. Jeg skal prøve å få en tidlig start i morgen, å må vel opp rundt halv 9. Jeg ser på reiseguiden at de har noe som kalles The Ultimat Tour of Prague, den koster en del, så jeg får vurdere om jeg drar, jeg tenker at jeg kanskje får mer ut av å betale for guiden, enn å betale for en natt til her på hotellet. Så vi får se. Jeg ble lovet nett på rommet, men det er for dårlig kontakt til det tråløse nettet til at jeg får nett, så dette er skrevet på forhånd, så publiseres det forhåpenligvis i morgen.