Fra Praha til Brugge

Denne ble skrevet i gaar kveld..

Ja nå sitter jeg på et hostel i Brugge. Byen jeg har ventet sånn på å komme til, å sånn sett skuffer den slett ikke.

Hostelet heter Charlies Rocket, det er helt greit, er vel i hovedsak en uteplass som har innsett at de har masse plass i overetasjen, og ser sitt kutt for tjene penger på det. Jeg deler rom med 2 andre, men da er det en tom seng. Rommene er helt kurant til sitt bruk, å jeg trives med løsningen med å kunne låse rommet. De sier også at de skal ha tråløst nett, men nok en gang blir man skuffet. Jeg kommer nok ikke til å få publisert bloggen min før jeg er hjemme i norge.

Vel startet dagen igår med å spise min gratise frokost. Jeg pakket så sekken og fikk sjekket ut litt før tiden. Da jeg kom ned i resepsjonen så jeg at det hølregnet. For å hindre at alt jeg eide skulle bli vått valgte jeg å vente en time nede i lobbyen til det værste hadde gitt seg. Jeg tok en pram eller trikk om du vil ned mot sentrum, og etter litt leting fant jeg togstasjonen. Jeg brukte så sikkert 20 minutter på finne en plass de solgte billetter, da dette toget krevde forhåndsbooking og et lite mellomlegg. Jeg stod ca 1 time i kø frem til billettluken. Jeg hørte foressten 2 norske i køen, men tok ikke kontakt. Jeg måtte ta en sengeplass på toget, da enkeltsetene var utsolgt. Jeg fant ikke lysten til å låse sekken inn i et skap å begynne å vandre i byen igjen, så jeg ventet de timene til toget skulle gå. Jeg ble vitne til litt av vært mens jeg satt der. Blandt annet at Tjekkerne ikke tar dette med å ha hunder i band så tungt. Men de har kustus på hundene og de holder seg rolige, men når naturen kaller er det ikke altid at eierne får det med seg. En hund gjorde fra seg midt på gulvet inne på stasjonen. Eierne ble heldigvis obs på dette og fikk tatt bort det værste. Det var litt spessiellt å sitte der å se alle som gikk rett der hunden hadde gjort fra seg, de i full uviten av hva de går i. Når jeg kom til den benken jeg satt mesteparten av tiden på satt det en mann å sov fremoverlent der. Jeg tenkte at det ikke kunne være en særlig behagelig stillig. Det viste seg litt senere når politiet kom for å vekke han at han var ganske borte, å ettersom det å sparke litt til han ikke fungerte måtte de riste han ganske kraftig før han reagerte. Den stakars mannen var vist ganske neddopet og ikke helt med på hva som skjedde rundt han.

Etter langt om lenge kommer toget og jeg hadde kjøpt meg litt lunch/ middag som jeg gledet meg til spise, bare jeg kom meg på toget. Men det viste seg at den lugaren jeg skulle ligge på var låst. Det var den eneste som var låst, og jeg viste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg da jeg spærret for alle med den store sekken på ryggen i den trange gangen. Det endte med at jeg gikk inn på en nærligende kupee hvor et amerikansk ektepar skulle bo. Etter å ha hjulpet dem med å klappe sammen sengen til sitteplasser fikk jeg klar beskjed om å ta av meg sekken å sette meg sammen med dem til de hadde funnet noen som kunne åpne min kupee. Dette lot jeg imidlertid mine bekymrede medboere ta seg av, mens jeg bare ventet inne hos amerikanerne. De presanterte seg som Jeff og Audery ( håper jeg staver navnet hennes riktig). De var veldig hyggelige og veldig pratsomme, å det var ganske godt å ha noen å snakke med, ettersom jeg har vært ganske stum hele turen. De var på en slags Europaturne i forbindelse med bryllupet til sønnen som ble holdt i Polen. Jeg fikk selvfølgelig en grundig gjennomgang av bilder både fra bryllupet og hvordan de hadde det hjemme. Veldig koselige folk! Det tok ikke mange timene før jeg var invitert over på besøk, å jeg måtte love å kontakte dem hvis jeg skulle til statene, noe jeg vil gjøre hvis jeg drar over. Under reisen deres hadde Audery skadet foten, og de hadde nå kuttet ut store deler av turen. I den forbindelse ble det snakk om at de hadde forhåndskjøpt pass til hele paris, altså pass for å komme inn på alle museer og severdigheter i Paris. Jeg ble tilbytt å kjøpe dem for en billig penge, men måtte avslå siden jeg ikke hadde kontanter på meg. Det endte med at de gav meg billettene da de ikke kunne bruke dem, noe jeg ble veldig glad for, men det var på en betingelse at jeg tok en del bilder som jeg skulle sende til dem på email. Dette skal jeg selvfølgelig gjøre, og deler av dagen idag har gått ut på å finne bosted i Paris. Det kan se ut til jeg får bo hos et søskenebarn til Ingvild. Så takk til pappa og Ingvild for hjelp med den saken!

Turen ellers gikk ganske radig, ivertfall når jeg var sammen med mine nye venner fra Amerika. Jeff forsvant på et tidspunkt og kom tilbake med noen øl som han spanderte med meg. Det var i helt tatt en veldig fin tur. Jeg gikk å lag meg rundt 1 og kupeen var tom. Men det varte ikke så lenge, sånn sirka akurat når jeg hadde sovnet begynte folk å komme på toget og kupeen ble etterhvert full av folk. Så jeg sov ikke mange timene den natten. Jeg sto opp klokken 6 for å være klar til å bytte tog i Köln. Jeg kunne like gjærne sovet en time til, for toget hadde vist blitt ganske forsiktet iløpet av natten, så det endte med at jeg stod i en time klar til å hoppe av toget. Kom endelig fram til Köln, og fikk kjøpt meg litt frokost på stasjonen, hoppet på neste tog som var et mer klasse tog, og her måtte jeg betale rundt 20 euro for å få være med. Jeg må lære meg hvordan dette funker, så jeg slipper å måtte betale for å ta tog, da det i prinsippet skal være gratis. Mens jeg satt på dette toget omringet av eldre herrer i dress, følte jeg meg ganske uttilpass. Jeg savnet etter en dursj, og trivdes ikke mitt eget selskap. Klærne mine begynner å bli en del skitten, da jeg ikke har fått bruk for Skjorts før idag. Så jeg må nok finne meg en plass å få vasket litt.

Kom til Brussel, og fikk heldigvis et glimt av den trekantskulpturen som ofte er med i Viggo bladene. Litt frem å tilbake i Brussel for å finne riktig tog, og ikke minst for å være sikker på at jeg ikke måtte betale noe for denne turen også. Kom opp på parongen og den er stappfull med turister som skal til Brugge. Når toget kom var det allerede stappfullt, men folk presset seg på. Jeg tenkte at jeg skulle være snill og slapp forbi en jeng med eldere først, sånn at de kunne få seg sitteplasser, det endte da med at jeg ikke fikk komme med toget. Men jeg tror kanksje jeg gjorde dem en bjørnetjeneste, for jeg tror neppe de fikk sitteplass uansett. Jeg ventet i en halvtime på neste tog, og da ble alt på samme måte, men denne gangen presset jeg meg med. Det endte med at jeg måtte stå ute i mellomgangen sammen med noen andre uheldige den timen togturen var. Kom endelig frem til Brugge, og fant ganske enkelt en buss inn til byen. Tror jeg hoppet av litt for tidlig, da jeg skulle til the main Squer. Problemet med Brugge at alt så og si er gammelt og de har flere Squers. Så det ble nok en gang en del vimsing å leting, og når jeg fant den rette Squern, så gjenstod det ennå å finne frem til Hostellet. Husk at jeg hadde på meg joggebukse og en Collage genser, og for første gang på turen var det sikkelig varmt, blå himmel,og solen stekte. Da jeg endelig fant frem til hostellet var det bare å finne frem skjortsen og springe i dursjen. Det er lenge siden det har vært så godt med en dursj!

Etter dette var jeg ganske så sulten og tok meg en spassertur i Brugge, var innom en masse små artige butikker som jeg vet at min mor hadde satt stor pris på. Jeg endte på en resturant og bestillte bare litt lasange da dette så ut til å være det rimeligste. Jeg satt der en god stund og skrev også et postkort. Til Desert fikk jeg servert en liten
skål med en sjokkoladepudding jeg aldri har smakt maken til. Det var krem på toppen og kremmen var hard iforhold til Sjokoladen! Etter det gikk jeg delvis med vilje litt vild i området, å bare så på alle de flotte byggningene og kanalene. Brugge er en by jeg kunne trivdes i! Selv om det er en del styr, og overaskende mange turrister her, så
merkes det ikke på samme måter som andre steder. Da jeg begynnte å tenke på å finne ut hvor jeg var etter å ha gått tilfeldig rundt, oppdager jeg plutselig at jeg står rett utenfor Hostellet. Jeg skvatt nesten litt når jeg oppdaget det, for det var så tilfeldig. I kveld er jeg ganske segen, så jeg tror nok jeg legger meg ganske tidlig.

I morgen er vel planen å prøve å ta inn så mye som mulig av brugge, å en kanaltur er vel obligatorisk.

Så skriver vel mer i morgen, håper bare at jeg kan få publisert dette snart.