Brugge til Paris

Denne ble skrevet første kveld i Paris, Publisert i Estaing i ettertid...

Ligger nå i en seng i Paris. Er ganske sliten, men veldig komfortabel. Jeg er hos Bea, som da bor i en flott leilighet midt
i Paris sammen med sin mann, Marc. Bea er en kusine av min stemor Ingvild, så jeg må si at jeg er veldig glad for å være her. Bea er flott dame, veldig fransk og ganske så skarp.
Jeg spurte for sikkerhetsskyld om jeg kunne drikke vannet fra kranen, da kom svaret kort og kontant - We are in Paris now, not in Nigeria. Jeg må si jeg er ganske fasinert av denne damen.

Vel, Dagene går fort unna, og landene nesten like fort. Gårdagen i brugge tok en uventet venning. Etter å ha startet dagen med Sightsing, jeg var oppe i selve klokketårnet, og i en katedral.
Etter å ha gått alle 366 trappetrinnene opp i tårnet, og nytt litt av utsikten ble det pluttselig et lite kaos der oppe når en hel skoleklasse med barn i 7-8 årsalderen invaderte toppen.
Det ble så fullt, at jeg kunne ikke gå noen steder. Alle de ungene produserte veldig mye støy og virvar, og det hjalp ikke særlig at kirkeklokkene som jeg stod rett ved begynnte å skulle
spille en melodi. Det hele ble langt fra hva jeg hadde forutsett. Etter at jeg hadde sightset en del bestemte jeg meg for å få vasket litt klær. Det ble da et stort prosjekt med å få det
gjennomført, og takket være en automat for paletter endte jeg med å betale 10 Euro for en vask med klær. Mens vaskemaskinen gjorde sin ting, gikk jeg å publiserte alle bloggene fra de sisste dagene
på en Internettcafe.

Jeg kom meg så tilbake til Hostelet, og hadde en liten plan om å ta en øl, lese litt og bestille middag litt senere. Etter å ha sittet der en stund kommer en jeng bort til meg og spør om jeg blir med
ut på byen for et par pils. Dette ble jeg selvfølgelig veldig glad for, og heiv meg med dem. Gruppen bestod a en vennejeng på 3 som var fra England og en svenske fra Sverige(?). De fra England hadde vært i Amsterdam,
og avsluttet turen i Brugge, før de skulle hjem igjen. Svensken som gikk under navnet Karsten var bare på en kortvisit i Brugge, da han egentlig ferjerte i en annen del av Belgia. Vi dro ut på byen og jeg hadde en
flott opplevelse. Det var veldig hyggelige folk! Jeg som hadde glemt og spise middag før jeg skulle på barrunder ble nok så beruset ganske plutselig, så jeg gikk en del tidligere hjem en de andre. Litt synd i grunn, men
sånn ble det da.

I morrest møtte jeg på Karsten og vi ble enige om å møtes i lobbyen litt senere for å ta en sisste tur rundt om i Brugge før vi skulle dra. Jeg fikk også sagt hade til jengen fra England, som var temmelig reduserte fra
kvelden før. Jeg å Karsten gikk litt rundt om, og vi fikk tatt en kanaltur. Det var veldig fint å mye å se på. Karsten hadde tatt den turen dagen før, men tok den gjerne en gang til. Etter kanalturen gikk vi til et lite
torg og snakket lenge med en av selgerne om alt og ingen ting. JEg kjøpte med meg 2 suvinirer, en gave og en til meg selv. Etter dette gikk vi og spiste litt lunch, men appetitten min var ikke på topp, grunnet gårdagen.
Karsten hadde bestillt seg en Kebab, og hadde svart selvsikkert at ja han likte den sterk. Jeg tror han angret litt i ettertid, da han hadde problemer med å spise maten.

Rundt 1 gikk vi ned til togstasjonen, ca 15 minutters gange. Det var meningen at vi skulle ta et tog sammen inn til Brussel, men han fant seg et tog som gikk direkte til den plassen han skulle, og jeg begynte å føle at
jeg hadde det litt travelt med å komme meg videre. Siden vi skilltes så brått glemte jeg å spørre etter tlf eller epostadressen hans. Så hvis du leser dette, ta kontakt :)

på toget inn til brussel snakket jeg en del med en dame, jeg spurte henne hvilken av de tre stasjonene i Brussel jeg burde velge å gå av ved for komme meg på et tog til Paris. Hun svarte hyggelig at den stasjonen hun skulle
av på var den som hadde internasjonal trafikk, så hun skulle si ifra. Det endte med at hun tok feil stasjon selv, og vi kom begge av på stasonen som ligger i Nord, og vi skulle til den som ligger i sør. Hun blir veldig stresset
og hun finner raskt et tog som vi kan dra tilbake til rett stasjon. Hun beklagde så mye og var vist ganske flau over hva som hadde skjedd, jeg sa bare at det ble sikkert en fin historie, og at jeg ikke hadde noe spesiellt tog å rekke.

Vel fremme på den rette stasjonen bruker jeg en liten time på å stå i ventekø for å kjøpe / bestille billett til Paris. Dette for å være sikker på å komme med et tog som jeg slapp å betale for. Jeg får beskjed om at interrail plassene
for dagen er brukt opp eller noe sånnt, å for å komme med måtte jeg kjøpe vanlig billett. Jeg spør om det ikke finnes en annen løsning, og hun sier at hvis jeg reiser fra Brussel i 9 tiden og betalte ett mellomlegg, så ble det billigere.
Jeg var ganske utolmodig med å komme meg avgårde, da jeg ikke ville komme så sent hit til Bea og Marc. Så det endte med at jeg kjøpte den vanlige billetten, men jeg ble registrert som Overbooking, så jeg fikk ikke ett ordinært sete, men
måtte fint finne meg i å sitte på et lite klappsete ute ved bagasjen. Dette hadde jo vært helt greit hadde jeg ikke måtte betale, og faktisk hadde billett for reisen. Så ganske irritert og sulten ankommer jeg Paris i 6 tiden. Etter litt om
og men finner jeg frem i Metro kaoset og kommer meg til den stoppet jeg skulle til. Jeg brukte så en halvtime på å finne frem til rett adresse. Men når jeg endelig fant frem og fikk tatt meg en dusj var humøret oppe igjen.

Har fått servert god mat og vin, og fått kart å alt som trengs for å kunne starte å oppdage i morgen, så nå skal jeg legge meg og stå opp i 9 tiden.