d day +1

Køben til Munchen..

all seasons in one day 14 °C

Ja, da var klokken rundt 16:42 i københavn, og jeg sitter litt sliten å tafatt i en sofa på Hostelet mitt.. Sov ikke for mye den forige natta, da det var vanskelig å sovne dog jeg var så trøtt.. I og med at jeg delte rom med 13 stk, så begynnte Magnus å tenke på deres velvære hvis han skulle starte å snorke iløpet av natta.. Dette ble liggende i bakhodet helt til jeg sovnet en gang i natt.. Ble vekket i halv 8 tiden av at folk begynnte å vokene å gjøre seg klar til en ny dag.. Jeg lå litt ekstera ca til 9 før jeg sto opp.. Var ganske borte å var ikke serlig mortivert til å starte dagen... Det er noe med å bo i en ryggsekk som allerede på en eller måte har blitt full, å den bør være innelåst i et litt for lite skap til en hver tid.. Det blir litt spesiellt å stå i en gang uten bord, bare et gulv å toppen av noen skap til å legge til side ting, mens man er på jakt etter en genser som ligger nederst i sekken.. I samme tid skal man få alt pakken ned i sekken igjen, for at alt skal være litt strukturert og rett å slett for å få plass. Så det tok meg kanskje 30 minutter for å være klar til å dursje. Og før jeg kunne durse gikk det opp for meg at jeg ikke hadde pakket dursjsåpe og sjampo, så da var det bare å hvie seg rundt å finne en butikk i nærområdet. Det var i det hele tatt veldig godt å dursje når alt var klart.. :)

Fikk kjøpt frokost her på Hostelet, som var ganske god, etter det var det å begynne nedpakkingen av alt som var brukt sånn at sekken var helt klar til å ta med seg. Jeg leverte den til betjeningen som hadde tilbytt lagringsplass mens jeg var å gikk i byen. Jeg spurte kort hvor jeg kunne gå for å oppleve københavn i noen timer.. Jeg fikk et kart i handa og sendt avgårde med noen tips. Første stopp var en stor kirkegård som trolig var avholdt til de mer priviligerte, da det stod på hver gravstøtte noe som - Multikunstner eller Pianist eller noe lignende.. Den selvsagte hovedatraksjon til denne gravplass var tydelig H.C Andersen's siste hvile sted. Veien dit var ikke særlig utfordrende da det var flittig skilltet fra alle rettninger hvor graven var. Så jeg gikk dit å payed my respects med å ta et bilde av graven. Kirkegården i sin helhet var usedvanlig vellstelt og veldig pen. Jeg må si at når jeg satt på en benk der å tenkte på at dette måtte være litt et vedlikeholdsprosjekt, da med mine tanker fra fjorsommerens sommerjobb som plenklipper av kirkegården på leines friskt i minnet. Men det var et fredfylt sted mitt i en travel storby.

jeg bevegde meg videre via kartet i et forsøk på å finne en stor park hvor det i en infoboks på kartet var sagt at her kunne man finne den lille havfruen. When in Rome tenkte jeg, å fant lang om lenge parken. Det kartet manglet var en lokalisering av havfruen i selve parken, som da er enorm. Jeg fant meg en cafe inne i parken hvor jeg så frem til en kopp kaffe. Jeg bestilte kaffen å skulle betale, men de tok ikke kort. Alt jeg hadde av danske penger på meg var 20 kroner. Kaffen kostet da 26, og selgeren lot seg ikke diskutere til et avslag. Så det ble ingen kaffepause på meg, jeg ga opp å finne den lille havfruen, og prøvde å finne veien til et område jeg hadde blitt anbefalt av reseptsjonisten. Etter 5 minutters gange i feil rettning og litt frem å tilbake fant jeg frem til området. Tid for lunch og hoppet inn på et pizzeria med tydelige Italienske eiere. Jeg fikk god service og servert en pizza som i hovedsak var laget med smeltet ost, med spagettikjøttsaus helt oppå. Dette var veldig godt i begynnelsen, men etter halve pizzaen ble det nok så ensformig. Jeg hadde plukket ut ruta fra cafeen til Hostelet og var sikker i min vei når jeg skulle vende tilbake, men gikk meg selvfølgelig vill og rotet meg litt bort i ett diskutabelt strøk med tagging på de fleste vegger og jenger, langere og alkiser side ved side.. Ganske irritert og litt bortkommen prøver jeg å finne ut hvor jeg er på kartet. Brukte en del tid på å gå frem å tilbake mellom gater for å finne kryss og lignende for å lokalisere meg. Jeg finner endelig ut hvor jeg er og det viser seg at jeg er 2 kvartal unna hostelet, Hurra..

Så nå sitter jeg her å venter til jeg skal dra ned til togstasjonen og finne meg et tog til Munchen. Jeg tror nok at København er verdt et visit i fremtiden, men da som standard turist, mere tid og gjærne et eget rom å sove på. Det kunne faktisk vært aktuellt å hatt med seg en sykkel, for avstandene er litt lange for å gå samt trafikken er veldig sykkelvennlig. Jeg kjenner at jeg må bytte sko når jeg kommer til Munchen, for de jeg har er utgått og vonde å gå med i lengden. Ellers ser jeg frem til munchen og det skal bli gøy å se Tobi igjen.

Stay tuned - I'll be back..

Skrevet av magreibo 07:41 Arkivert i Danmark Tagged train_travel Kommentarer (1)

D-dag..

Something is rotten in Denmark, or is it?

Sitter i skrivende stund i København, på et vandrehjem kalt sleep in -heaven.. Orginalt nok..
De siste dagene nå siden sist innlegg har vært for hektiske til å få tid til å få fortalt fremgangen jeg har hatt de siste dagene..
For det første har jeg pakket, dette brukte jeg tirsdagen på, samt vasket jeg alle klærne jeg eide og ryddet å støvsuget rommet sånn at
det skulle være litt koselig å komme tilbake en gang i august. I pakkeavdelingen ble alle klær sortert i 2 bunker, den ene bunken inneholdt
alle klær og ting som skulle være med på reisen. I den andre bunken ble alle klær som skulle sendes nordover å hjem med oddleif.

Det hendte noe som er verdt å nevne siste skoledag - mandag den 15. Jeg var på klasseavsluttning for sommeren, det ble en del snakk om
turen min, og det endte regelrett med at Pål (Tha Chicken Eater) kom med utsagnet - Mas litt mer på meg, så kan det hende at
jeg blir med deg! Jeg ble med det første litt usikker på om det var en spøk, men det viste seg at Pål mente det han sa.. Så da
tok jeg iniativet og maste litt mer på han da.. Vi ble enige om at han skulle gi meg svar på kvelden eller dagen etter, da han
måtte vurdere litt.. Jeg sa - Ja jeg drar på onsdag, flott hvis du blir med.. dagen etter hadde han dsverre fått jobb en uke tidligere enn
planlagt og kunne ikke være med. Men jeg må si han skal ha 10 poeng for gøtts og spontanitet! Han sa i ettertid at han hadde vært veldig
klar til å dra! Han fåreslo faktisk at vi skulle dra neste sommer, hvis det var mulig.. Jeg velger å ta en ferie av gangen, så får vi se..

Vel, som sagt tidligere er jeg kommet vel frem til København. Jeg har reist siden klokka halv 8 i morres, ventet fra klokken 9 - 13 på Oslo S,
før jeg virkelig kunne starte min reise. Tiden ble brukt til å gå å handle på apoteket en masse utstyr som ble påkrevd av mine gode naboer Haakon og Trine..
etter at dette var vel overstått handlet jeg litt mat til reisen, vasa ferdigsmurte knekkebrød ble kjøpt i flertall, i håp om
at de holder seg spisende når nøden slår inn en gang i fremtiden. Ivertfall- jeg kom meg smertefritt til Göteborg. De sa på høytaleren at toget til
Malmø og København gikk fra spor 9 en liten halvtime etter ankomst. Det gjorde det da så inderlig, men jeg kom ikke med det..
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha bestillt billett på forhånd, og det var desuten fullt. Magnus blir litt rådvill og vurderer sine
muligheter. Han er veldig sulten å bestemmer seg for at hvis han virkelig skal starte å komme til en løsning på hva han skal gjøre strandet i Göteborg,
så skal han ivertfall ikke gjøre det på tom mage. Så han går inn på stasjonen å prøver å spise noe som kaltes en Sandwitch, men det smakte egentlig
ingen ting. Sånn passe missfornøyd med hele situasjonen hører jeg på høytaleren at toget til Malmö og København går om 3 minutter fra sport 12..
Magnus reagerer inpulsivt og småspringer til sport 12, og riktig nok, der står et tog som skal til København. Magnus spør med håp i stemmen om
det er plass til en stakkarslig interrailer, og det har de.. Flaks sa Severin Suveren..

Så nå har jeg kommet meg hit, til køben, jeg sitter her å ser frem til en seng å sove i på et rom delt med 13 andre mennesker. Men først skal jeg
gå opp å kjøpe meg en Charlsberg, og prøve å finne ut hvordan jeg kommer meg på nett sånn at jeg kan publisere dette innslaget.

Dagen i morgen går med på litt sightsing, og forhåpentligvis et sent tog herfra mot Munchen.. Reisen er vist bergnet til 11 timer, så hadde vært fint
å kommet seg avgårde etter 8 pm..

Skriver mer i morgen, so stay in tuch..

(PS. Fikk meg internett nå.. Men fikk dsverre bekreftet at bareiet er defekt på denne bærbaren jeg har lånt av Oddleif.. Fikk ikke start på den uten strømkontakt på Oslo S, men den funker fint med kontakt i danmark, å hvis jeg prøver å kutte strømen går den ikke over til bateriet, den bare kutter helt.. Veldig synd..)

Skrevet av magreibo 14:49 Arkivert i Danmark Tagged train_travel Kommentarer (0)

3 dager før avgang..

Har nettopp oprettet denne bloggen å bruker dette første innlegget for å sette meg inn i hvordan ting fungerer.

Ja god dagen.. Det er søndag den 14 juni og det begyner å gå opp for meg at jeg snart skal dra.. Jeg må si jeg er ganske så spent på hvordan dette kommer til å bli - en måndte-ich men togreiser rundt om i Europa på egen hånd.. Den opprinnelige planen var å dra sammen med min gode venn Mikkel, da hadde vi et mål om å nå ned til Portugal. Det hadde seg dessvere slik at Mikkel fikk et tilbud ut fra det blå om en jobb som oppsynsmann.. De som kjenner Mikkel vet at han er skapt for å gå rundt om på fjellet å bare være på tur.. I korte trekk er det hva denne jobben går ut på, fjellvandring, prøvefiske og andre friluftsaktiviteter. It takes a genius to get payed for somthing he would do for free.. Med andre ord, dette er en drømme jobb for han! Jeg er glad på hannes veine og vet at vi får flere sjangser til å reise sammen i fremtiden!

Da det er sagt, skapte jo dette en utfordring for meg selv, da jeg plutselig skal dra på InterRail solo. Jeg har ikke så mye erfaring med togreiser, og ivertfall ikke på egen hånd, men en plass må jo erfaringer starte tenker jeg, så med godt mot har jeg prøvd å legge om reiseruten. Slik situasjonen er idag ser det ut til at jeg drar på onsdag den 17. Da er føste mål å komme meg ned til Munchen, hvor jeg skal treffe min tyske venn Tobias, eller Tobi som han liker å bli kalt. Uten å vite nå hvor lang tid jeg trenger ned dit håper jeg å komme frem på fredags ettermiddag. Tobi jobber veldig mye i ukene og kunne derfor bare ta i mot meg i helgene. Så jeg håper at dette blir sånn passe samkjørt slik at jeg slipper å vente for lenge i Munchen før han kommer å henter meg. Jeg har planlagt å tilbringe helgen hos han å dra videre på søndag eller mandag alt etter som. Mitt neste mål er basert på Oddleif sitt forslag om å dra til Praha. Jeg tenker at jeg drar dit å blir et par dager for å oppleve byen og ølkulturen. Jeg har ved flere andledninger fått fortalt at dit drar man for å drikke øl, så det høres ut som en plan for Magnus. Oddleif har også foreslått Wien, siden det ligger såpass "nært" Munchen og Praha. Om jeg tar denne turen er jeg enda ikke sikker på, men det er da fint å ha valgmuligheter. Mitt neste faste mål er Bruges / Brugge (It's in Belgium). Denne byen har vært fastspikret i mine reiseplaner helt fra starten av, etter å ha sett filmen <<In Bruges>>, som er en veldig fornøyelig film, samt et stort reklameskillt for byen. Jeg ser for meg at jeg vil gi denne byen 3-4 dager av min reise. Geografisk sett hadde det nok vært best om jeg hadde dratt hit (Brugge) før jeg beveger meg sørover mot Munchen, men Tobi hadde andre planer for neste helg og så helst at jeg kom den første helgen.

Etter at jeg har vært i Brugge, har jeg vel egentlig ingen faste planer. Jeg har et ønske om å dra til Nice i frankrike, for det er en fransk by jeg har hørt mye snakk om, å kunne tenke meg å oppleve. Jeg snakket med min mor om dette å hun mente at det trolig var ganske dyrt å oppholde seg i de traktene. Og siden jeg baserer meg på å bo på herberg o.l kan det se ut til at oppholdet der ikke blir så langt. Jeg tror jeg tar den delen som det kommer. Det fine med å reise i de traktene er at det ikke er så lang unna min første endestasjon som er Rodez. Hovedmålet med turen er en familie fest som holdes i min fars sommerhus i Estang. Denne festen er fastsatt helga den 11 Juli. Å da samles veldig mange representanter fra familien Reibo for å feire de mange store bursdagene som hele familen har igjennom 2009. Tanken er at istedenfor å feire en 50 årsdag, en 30 årsdag, en 80årsdag osv. så tar vi alle en stor fest sammen i Frankrike..

Vel det er da tanken bak denne reisen.. Grunnen til at jeg ønsker å blogge det hele er at det gir meg noe å syssle med under reisen. Siden jeg reiser alene ser jeg for meg at det blir nok tid for skriving og skildring av mine opplevelser. Jeg ønsker også å ha det som en slags dokumentasjon for at jeg turte å dra alene, for minnenes skyld og det er en gylden mulighet for å holde min unge mor og andre oppdatert på hvordan jeg har det på min reise.

Til slutt vil jeg prøve å laste opp et bilde for å være sikker på hvordan det fungerer..

Skrevet av magreibo 06:52 Arkivert i Norge Tagged train_travel Kommentarer (0)